måndag 21 februari 2011

Ett nytt ord

Lille Knut kom gående längs vägen med ett bekymrat ansiktsuttryck. Han mötte äldre man som stannade till och frågade hur det var fatt.

- Jag måste hitta en metod, svarade Knut.

- Hur menar du? frågade mannen.

- Jag har ett problem jag behöver lösa och när jag frågade min mamma om hjälp sade hon att jag behöver hitta en metod för att lösa problemet. Men jag vet inte hur en metod ser ut.

- Det beror på, sade mannen underfundigt. Vad har du för problem?

- min boll har rullat längst in under soffan och jag kan inte få ut den, sade Knut och suckade.

- Då behöver du en kvast med långt skaft, svarade mannen.

- Då förstår jag! sade Knut glatt. en sådan har vi hemma. Tack för hjälpen.

- Ingen orsak, svarade mannen och log.

Då Knut änligen hade lyckats peta ut bollen under soffan med hjälp av mammas långskaftade kvast gick han ut för att leka med den. Grannen bredvid var i färd med att sopa bort löv från sin altan med en liten borste. Han knotade och stönade där han kröp omkring på alla fyra. Knut stannade till och sade glatt:

- Det är mycket bättre att använda en metod. Du kan få låna min.


(skrivpuff om "En metod")

5 kommentarer: